Qwer
    Om jag får inte betyg i nian , är det bättre om jag repetera året och får betyg i ämne ,
    Jag kom till sverige ett år sedan
    För att de sa du kan inte få betyg i alla ämnen om jag stanna i skolan ett år

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Qwer,

    det är Rektor som bestämmer om du får stanna ett år till på grundskolan eller om du måste flytta upp till gymnasiets Introduktionsprogram (IM), där du också kan läsa svenska och de andra ämnen som du behöver läsa.
    Om det är bättre för dig att stanna på grundskolan eller läsa på IM, introduktionsprogrammen på gymnasiet - får du diskutera med dina lärare och med övrig skolpersonal. Sedan är det rektor som fattar beslut om du får stanna på grundskolan.

    Vänliga hälsningar

    Julia syv

    • : om jag repetera året kommer jag att få betyg i alla ämne ? eller det är omöjlig
    • Liselotte : Betyg får du som motsvarar dina Kunskaper den dagen du får betygen. Hur mycket du redan nu kan + hur mycket du kan lära dig på ett år - kan inte jag eller någon annan här på Fråga SYV svara dig. Det beror på din tidigare skolbakgrund + din motivation och hur mycket du pluggar.