Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    till första kursen söker du med ditt meritvärde (i betygsgrupper) och/eller med HP-resultat, i HP-urvalet.
    Vidare är det olika: om du t.ex söker till fortsättningskurs inom samma ämne, då måste du ha godkänt betyg från föregående/lägre kurs och det är inte alla som har det, så det blir inte så många som söker... men om du söker till ett nytt ämne, då konkurrerar du återigen med dina gymnasiala betyg eller med resultat av högskoleprovet.
    Det är krångligt att sätta ihop examen av fristående kurser, finns inte heller ngn garanti på att lyckas med det; därför rekommenderar vi i första hand försöka komma på ett program.

    Vänligen
    Julia