Oeneuwne
    Hej, jag går sista året på gymnasiet och läser samhällsvetenskapsprogrammet. Just nu håller vi på med att skriva gymnasiearbete som skall vara inlämnad senast den 1 mars. Jag har knappt börjat skriva på gymnasiearbetet pga personliga skäl och känner mig jättestressad och orolig över att det kommer gå åt helvete. Är jätterädd över att få F och undrar därför om det är kört redan nu. Har hela december, januari & februari på mig alltså totalt 3 månader. Tro ni att jag hinner skriva färdigt arbetet inom 3 månader eller är det redan kört. Jag mår så himla dåligt och behöver verkligen hjälp med detta. Har tappat motivationen helt pga detta. Är det bara jag eller har det hänt flera ggr att elever börjat på sitt arbete så sent som jag?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    det är väldigt olika hur elever skriver sitt gymnasiearbete - vissa börjar tidigt och andra sent.

    Gymnasiearbete är en kurs á 100 gymnasiepoäng, vilket innebär att man bör i genomsnitt lägga 200 studietimar på den kursen, = 5 veckors studier på heltid. Kring jul har ni jullov på minst 2 veckor, eller hur? om du jobbar med gymnasiearbetet på jullovet plus sprider de resterande "arbetstimmarna" - ca 120 timmar på "innan jul" och "efter jul" - då finns det en rimlig chans att hinna göra GA för dig, tycker jag.

    Som du säkert vet, utan godkänt gymnasiearbete kommer du inte få ut ditt examen, utan du får i så fall Studiebevis som sedan kan på komvux kompletteras upp till Examensbevis. Det du "förlorar" på det är tid, möjlighet att söka till högskola till hösten 2017 samt betyg i Irott och hälsa 1. Om du har ett högt betyg i Idrott och hälsa 1, är det synd att förlora det. Men det betyget kommer du inte kunna ta med i examensbevis från Komvux. Annars så får man en annan chans på komvux efter gymnasiet.

    Bästa hälsningar

    Peter SYV