SFI
    Hej på er!
    Hur ska man bli en bil mekaniker ?
    Jag har inga erfarenheter av bilar, jag var inte en bilmekaniker i mitt land.
    Jag har inte körkort heller! Är det lätt eller svårt att utbilda sig om bilar?
    Efter SFI behöver jag bara SFI intyg eller ska jag gå till grund och gymnasiet?
    Tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej på dig!

    du får gärna läsa om yrket BILMEKANIKER >>> på en sida om yrken som heter www.framtid.se

    Du får också gärna läsa om många andra yrken - som till exemple om Fordonstekniker>>.

    ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

    Du nämner körkort i din fråga. Det är Nästan (i alla fall till 99%) ett Krav att bilmekaniker har körkort. Det är kanske möjligt (svårt men möjligt) att komma in på en utbildning till bilmekaniker utan körkort, men sedan blir det mycket svråt (kanske omöjligt) att få jobb som bilmekaniker utan körkort.

    *********************
    Du frågar också om du behöver läsa mer svenska efter SFI och jag vill råda dig att läsa så mycket svenska som möjligt för att det är alltid bättre att kunna mer svenska om man bor i Sverige. Utbildning till bilmekaniker ligger på Gymnasial nivå, därför måste man kunna svenska motsvarande Svenska som andraspråk Grund (SAS Grund), som är nästa (högre) kurs - efter SFI.

    Dock kan det finnas olika lokala projekt där man kan komma in i utbildningen där studier i svenska "blandas" med yrkesstudier - till exempel kan det heta SFI-fordon men kravet för att komma in i en sådan utbildning kan vara att man har utbildning till bilmekaniker från sitt hemland och/eller har körkort.
    Ofta vill man inte ta in på utbildningen till bilmekaniker utan körkort på grund av att det sedan kan bli omöjligt att få jobb, och de utbildningsansvariga tycker därför att det är onödigt att spendera resurser på det sättet och även inge falska förhoppningar för att folk tror ju ofta att om de kom in på utbildningen, så kommer de också få jobb sen /men tyvärr är det inte så i Sverige idag... Bara för att man har en viss utbildning, behöver det inte betyda att man sedan också får jobb/.

    Angående få körkort i Sverige
    Det kan vara dyrt och också rätt så svårt
    Den teoretiska delen av körkortutbildningen (i svårighetsgrad) motsvarar studier på heltid under en halvtermin på Universitetsnivå.

    Sammanfattning
    Om du inte skaffar dig ett svenskt körkort, vill jag avråda dig från att satsa på utbildning till bilmekaniker. Detta för att undvika en situation när du lägger tid på en utbildning som sedan inte leder till jobb.