Mattias
    Är det möjligt att byta från Naturvetenskapsprogrammet till Teknikprogrammet såhär sent? Man måste ju läsa ikapp en hel del av Teknik 1 och även ett samhällsämne, men går det?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mattias!

    Att byta program på gymnasiet är inte en rättighet men ibland kan det gå - och det är rektor på det programmet (på större skolor är programmen uppdelade mellan olika rektorer) - som beslutar i den frågan.

    Om ingen plats finns, kan man tyvärr inte byta. Men även om plats finns, kan rektor fatta beslut att det inte går att ta in en ny elev så här sent (kanske just pga de orsaker som du själv nämner, att det är en del kurser som skiljer sig åt mellan olika program).

    Du får givetvis fråga på skolan dit du vill byta, om det går - och vi håller tummarna!

    Om det inte går nu, fråga om det skulle gå efter åk1-innan åk2. Om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program då kan en del kurser tas in i ditt Examensbevis, som normalt sett inte finns med /du kommer att få lite annorlunda Examensbevis än resten av klassen/.

    Ett annat alternativ är att söka om - till åk1 och läsa om alla 3 år på ett nytt program.

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Vad menas exakt med "Individuellt anpassat program"? Kommer jag fortfarande gå i klassen och ha samma lektioner som mina klasskompisar?
    • Anna : Ja, om man läser individuellt anpassat program, läser man i klassen på ett vanligt sätt. Det som är skillnaden är att i Examensbeviset får man i så fall byta ut vissa kurser mot andra kurser. Du får hemskt gärna läsa på http://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat där vi förklarar vad Individ.anpassat program är. Jag kan ge några exempel och kommer därför att skriva ett nytt svar till dig nu.
    Anna SYV på FrågaSYV

     Hej Mattias!

    jag kan ge dig några exempel på när eleven läser Individuellt anpassat program:

    t.ex om man byter från Teknik till Ekonomi - och man redan har godkänt betyg i Matte 1c och 2c (som man fick under åk1) och på Ekonomi läser man annars 1b och 2b och på inriktningen "ekonomi" även 3b, då blir det så här:

    alla andra i klassen kommer att under åk2 läsa Matte 2b, men en elev som redan har betyg i 2c, kanske inte vill läsa om en lättare motsvarande kurs och tar in betyget i 2c in i sitt Examensbevis och på de "håltimmar som uppstår" läser man Engelska 7 - för att få 1.0 i merit (t.ex).

    En elev kan ej bara bestämma att hen ska läsa Individuellt anpassat program och det kanske inte heller behövs. Om SYV på det nya programmet lyckas "möblera om" i Studieplanen så att kurserna passar in i programstrukturen, då behövs ej Individuellt anpassat program. T.ex. får man fritt byta ut Matte 1a, 1b och 1c mot varandra och för det krävs inte beslut om Individuellt anpassat program, men på nivå "två", vs för att kunna byta ut Matte 2a mot 2b eller 2c - så krävs det rektors beslut.

    Återkom om något är oklart så försöker vi förklara bättre!

    ANNA