Jonny
    Hej,
    Jag går i sista terminen i årskurs nio och har en fråga angående betyg. Vi har haft två prov i religion under nian, där jag på ena fick C och på andra fick A. Läraren sa att alla som fick C och sedan A skulle få A i slutbetyg. Jag och många fler fick då C och sedan A. Men det visade sig ändå att jag fick B i betyg. JAg frågade runt och fick reda på att en del elever fick A på exakt samma prov där vi hade fått exakt samma resultat. De fick mig och undra om de är okej att göra på det sättet?
    Därför undrar jag om någon vet hur jag ska göra då jag tycker de är fel av läraren att ge mig ett annat betyg för exakt samma resultat, samt att jag kunde mer än många av de som fick A.
    • : Var det "kryssa" i alternativen - prov eller fick ni skriva svar med egna ord?
    • : Vi hade en del då vi hade "kryssa" i alternativ och en del då vi resonerade med egna ord.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonny,

    SYV-ar sätter inte betyg; det gör lärarna.
    Om "exakt samma resultat" tänker jag på samma sak som Daniela skriver i sin kommentar till din fråga: om ni fick skriva SVAR med EGNA ORD, då kan det vara Rätt svar som t.ex både du och jag har skrivit, i princip, men jag kanske vara mycket kortfattad, medan du utvecklade och förklarade mer och då, trots att båda vi svarade "rätt" är ditt svar då ändå Bättre än mitt.
    Men, annars, så kan ju inte SYV egentligen säga någonting om betygssättningen... för att det är Lärarens kompetens att sätta betyg.
    Vänligen
    ANNA

    • : Okej, tack för svaret!
    • : Vet du vem man kan fråga, istället?
    • Anna : Det är i första hand Din egen lärare som du bör fråga. I andra hand - rektor på din skola.
    • : Tack!
    Läs alla kommentarer