Dani

    Hej! Jag har tagit examen från IB programmet detta året och siktar på att antingen bli tandhygienist, sjuksköterska eller liknande. Denna områdesbehörigheten kallas A14 som jag har förstått. Jag har alla behörigheter men är osäker på om jag har vad som räknas som ''naturkunskap 2''. I en omvandlingstabell som antagning.se har så står det att Naturkunskap 2 motsvarar ''Environmental Systems, SL eller två av ämnena Chemistry, Physics och Biology, SL/HL''. Jag läste naturämnena Biology HL och Chemistry SL i min IB examen, är detta tillräckligt för att vara behörig eller måste jag även läsa in fysiken?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Dani; eftersom det står "två av ämnena" och det verkar som att du läste 2 ämnen: Biology och Chemistry... så är i alla fall min bedömning att du borde anses som behörig.
    Men det är Antagning.se som bestämmer i de frågorna.
    Du kan ringa till Antagning.se - 0771-550720 tel.tid kl.9-16 på vardagar.
    Om du gör ansökan om en svensk högskoleutbildning - kommer Antagning.se göra behörighetsbedömning och svara dig om du är behörig eller inte, men då kanske det blir för sent att försöka hinna komplettera (om det skulle behövas).
    Så, du får välja: sök direkt och invänta bedömning från Antagning.se
    eller kontakta Antagning.se på förhand;
    eller fråga SYV på din gamla skola (som borde ha fått den frågan många ggr förut och borde kunna svara)
    eller boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd (om komvux-syv inte kan svaret, vilket är mycket möjligt, för att det är inte en helt vanlig fråga du ställer... - då kan hen söka expert-hjälp).

    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare