Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Tekniska och natur.vet basår på högskolenivå är de så kallade "för-utbildnignar"; grundläggande behörighet krävs + godkända betyg i matte 2 eller matte 3 (vilken kurs i matte lärosätet kräver, är upp till det lärosätet - alltså bestäms på just det lärosätet, på högskola-universitetet...). Om du har examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram och godkänt betyg i matte 3c, är du behörig till basåret.
    Om du menar "basterminen" då krävs det högre behörighet, då det är endast en termin som man läser på högskolenivå. Exakt vad olika högskolor/universitet kräver kan vara olika... så det är bra att se på just det lärosätets hemsida eller kontakta studievägledare eller antagningsgruppen på just det lärosätet. Om du uppger i vilken stad du vill läsa - kan vi förhoppningsvis ge ett bättre svar.
    Allmänt gäller: "för-utbildnignar" är det frivilligt att erbjuda; lärosätet kan sluta ta in på basåren och basterminen när som... och vilka kurser för särskild behörighet som krävs, kan vara olika å olika lärosäten.

    Liselotte