Lisa

    Hej, efter sommaren ska jag börja tredje året på vård och omsorgsprogrammet. Jag funderar på att börja jobba inom rättspsykiatrin efter gymnasiet och jag kollade runt lite på internet om vilka kurser man måste gå för att kunna jobba med det. Det stod att man måste gå kursen Rättspsykiatri, den kursen har inte vi i mitt program så man kunde läsa den kursen på en vuxenutbildning senare men för att läsa den kursen måste man då ha läst Psykiatri 2. Jag har bara läst Psykiatri 1 i skolan men jag valde Specialpedagogik 2 som i-vals kurs i 3an. Är Specialpedagogik 2 och Psykiatri 2 samma sak/kurs? Kommer jag kunna få behörighet att läsa kursen Rättspsykiatri om jag bara läser Specialpedagogik 2?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Enl. Info på Skolverkets webbplats

    är det inte samma kurser och inte ens samma Ämnen.
    bl.a står det på länken, ovan:

    • Rättspsykiatri, 100 poäng, som bygger på kursen psykiatri 2.

    och kurserna psykiatri 1&2 utgör tillsammans 300p = studier på heltid i 15 veckor om man endast läser de två kurserna under den tiden. Det är rätt mycket förkunskap man måste ha.
    Läs på din skola det som är möjligt att läsa och sök jobbet där du vill jobba, uppge när du söker jobbet att du har som mål att snarast komplettera med de rätta kurserna. Annars, läs på komvux på heltid, om möjligt - och sök jobb efter det.