Nadia
    Hej!

    Till hösten ska jag börja på en utbildning som jag i nuläget tror blir affärsjuridik på Liu! Efter att jag läst på om ekonomi, jurist och affärsjur. programmet har jag känt att affärsjuridik är det jag vill arbeta mig och utbilda mig inom. Dock så kan jag ibland känna att det även vore intressanta att jobba inom domstol men att intresset för affärsjuridik är större. Min fråga är då, om jag väljer att utbilda mig inom affärsjuridik och sen vill ta examen som juristprogrammet, hur många termin extra ska jag läsa det programmet? Har hört att det är 1-2 år men vill veta Om det är så och om det är möjligt att göra på detta vis!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nadia,

    du har bestämt dig för att utbilda dig till en Affärsjurist >>. Men du undrar även om du senare kan ta ut juristexamen och vad som i så fall gäller.

    Om du tar kandidatexamen från affärsjuridiska programmet, kan du söka till masterprogram som leder till en affärsjuridik masterexamen.

    Om du vill ta juristexamen behöver du, enligt de uppgifter vi har, söka till juristprogrammet och konkurrera om studieplats. Och om du kommer in på programmet, kan du sedan ansöka om "tillgodoräknande", dvs de utbildningsansvariga kommer att titta på din tidigare utbildning och bestämma vilka kurser inom juristprogrammet som du kan hoppa över. En sådan bedömning går inte att få på förhand.

    Men jag ska undersöka den här frågan lite mer noggrannt. Hör av mig igen om jag kommer fram till att ngt. annat gäller än det som jag svarade dig nu.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej Nadja, jag har nu fått svar från Studievägledare på LiU, var god läs hennes svar nedan:

       "Det är korrekt att man behöver söka och bli antagen till juristprogrammet om man efter en utbildning på Affärsjuridiska programmet vill även få en traditionell juristexamen för att t.ex. kunna arbeta inom domstolsväsen. Sedan är det alltid upp till det mottagande universitetet att bedöma vad som kan tillgodoräknas. Jag har inte hört talas om att ngt av lärosäten har ngn särskilt antagning till senare delen av juristprogrammet, utan man behöver söka till Termin 1 och konkurrera med gymnasiebetyg och/eller med resultat från Högskoleprovet.

    Utbildning på Affärsjuridiska programmet består av 3 år kandidat + 2 år master, så totalt läser man i 5 år. Man kan också tillgodoräkna mycket mer till det traditionella juristprogrammet om man har studerat i 5 år. De allra, allra flesta av studenter på Affärsjuridiska programmet läser i 5 år. Om det är ngn som vill ha en traditionell examen, så gör man det (söker till juristprogrammet) oftast i slutet av masterutbildningen.

    Varför behöver man en masterexamen?
    Det finns inga kvalificerade arbeten inom affärsjuridik med endast en kandidatexamen – man hinner inte fördjupa eller specialisera sig inom ngt särskilt område om man avslutar utbildningen med en kandidatexamen. Dessutom så måste man konkurrera om tjänster med de som har en magister/master/juristexamen."