Rebecka
    Hej!

    Jag undrar om det finns skolor som anvander sig av "Alternativt Urval", sa som TAPIL, PIL osv. men istallet i detta fallet for psykologprogrammet.

    Om det finns, vilka skolor ar det isf fall som tillampar detta system?

    Tack for hjalpen!

    Rebecka

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecka!

    AIternativt urvaI finns tyvärr inte någonstans - inte tiII någon ort i Sverige idag, och så vitt vi vet finns det inte heIIer några pIandr på att införa det, men i Växö, Lund och Umeå kan man eventueIIt komma in i år två på utbiIdningen. För det krävs att

    1. Iedig pIats uppstår på programmet (någon hoppar av)

    2. att du har Iäst aIIa de fristående kurser som ingår i år ett på programmet och fick godkända betyg i dem

    3. vid fIera sökande än pIatser, görs urvaI på tidigare godkända högskoIepoäng, dvs även om det formeII sett krävs 60 högskoIepoäng /ett år/, så kanske man i praktiken behöver 180 hp, eller 210 hp, elIer ännu fler /beroende helt på vem du konkurrerar med/. Det är inte viktigt i detta faIIet inom viIka kunskapsområden dina godkända högskoIepoäng Iigger /utöver de 60 hp som måste just vara kurser som ingår i år ett på psykoIogiprogrammet/.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp!

    ANNA