Marina
    Hej!
    Jag har lite frågor om yrket psykolog. Om man väljer att utbilda sig till det, inom vilka områden kan man jobba? Kan man välja? Hur mycket skiljer sig yrket åt beroende på var man hamnar? Jag själv är mest intresserad åt att jobba med barn och ungdomar, så vad är skillnaden att jobba som kurator eller psykolog i detta fall?

    Jag har också frågor angående sjuksköterskeyrket. Vad skulle man ha för arbetsuppgifter som sjuksköterska på ett sjukhus jämfört inom kommunen? Och hur skiljer sig en "vanlig" sjuksköterska med en psykiatrisjuksköterska i själva arbetsuppgifterna? Jag vet redan att man måste vidareutbilda sig om man vill bli psykiattisjuksköterska. En annan fråga jag har är om man under sin praktik under utbildningen till sjuksköterska får vara med på exempelvis operationer, jag tänker då så man får reda på om man skulle passa som operationssjuksköterska.

    Är även tacksam för tips på andra yrken som jag inte själv har tänkt på. Jag är säker på att mitt framtida jobb ska kännas värdefullt och betydelsefullt, att jag faktiskt känner att jag har ett syfte, att hjälpa människor.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marina!

    Det är jättebra att du vill hjälpa människor genom ditt arbete!

    Det finns väldigt många yrken inom vilka man hjälper människor - på olika sätt.

    Du får gärna titta på olika yrken på www.framtid.se

    Du får också gärna göra test på http://www.framtid.se/test

    Ang. yrken psykolog>> och sjuksköterska>> så beror det väldigt mycket på den eventuella vidareutbildningen och vilken arbetsplats man "hamnar" på.

    Läs också om yrket Kurator>> - och skillnaden (den största i alla fall) ligger i att kurator ställer inte en diagnos, men det kan psykolog göra: identifiera psykiska sjukdomar och ordinera behandling (om man jobbar som psykolog inom sjukvården).

    Som psykolog kan man specialisera sig som "barnpsykolog", "missbrukspsykolog", "arbetsmarknadspsykolog" eller "sportpsykolog" - och det är bara några få exempel, det finns många fler. "Arbetsmarknadspsykolog" kan vara anställd av Arbetsförmedlingen, hen ställer inte diagnoser och ordinerar inte någon behandling, men kan rekommendera att personer hen samtalar med (de arbetssökande eller de som har anställning med någon form av anställningsstöd och behöver psykologiskt stöd för att klara av sitt arbete) söker vård hos läkare eller psykiatriker, om så behövs.

    Utbildning till Kurator är kortare än psykologprogrammet. Men man med båda utbildningar /socionom- eller psykologprogrammet/ kan vidareutbilda sig till en Psykoterapeut>>

    Om man under sin utbildning till sjuksköterska får närvara vid operationer, vet jag faktiskt inte, men jag kan försöka få reda på det och återkommer i så fall. De som borde kunna svara på det är utbildade sjuksköterskor och de lärare som undervisar sjuksköterskor.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV