J
    Jag har en fråga gällande slutliga antagningar.
    Om jag kommer in på mitt första handsval men är mer sugen på att komma in på mitt andra handsval kan jag endå komma in på mitt andra handsval. Det är samma skola enda skillnaden är NTI Vetenskapsgymnasiet och NTI Stockholm.
    Så går det alltså att ändra efter att man har kommit in eller måste man hålla sig till det?
    • Daniel : Det går inte ge svar på din fråga. Det beror på hur det ser ut på de två skolor; om många elever står i reserv till den ena skola, dit du vill byta... eller hur det kommer att se ut. Jag tror att om du börjar på den ena skolan, kommer efter ett tag finnas en realistisk möjlighet att byta - kanske efter första terminen... eller efter åk1 - innan åk2. Det går inte att säga nu, på förhand.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej J,

    den utbildningen som är "samma" på de två skolorna som du söker till är en inriktning på Teknikprogrammet; andra utbildningar är olika på de två skolor.
    Vi råder att tacka Ja till erbjuden gymnasieplats ... Sedan, om du inser att du vill byta, kan du försöka byta, men det vet vi inte om det kommer att gå bra ... Det beror på många olika saker.

    Som regel, har man tyvärr inte rätt att genom att tacka Nej till första alternativet i sitt gymnasieval, "hamna" i så fall på sitt andra alternativ. Det kan t o m bli så att dina betyg inte räcker till andra alternativet... men även om dina betyg "räcker" till andra alternativet, så finns det redan elever antagning till den utbildningen, som får besked ANTAGEN och då kan man inte ta deras platser ifrån dem.

    Det är ett komplicerat system - gymnasieantagningen. Det är svårt att göra det möjligt för elever att ändra sig efter sista dagen i omvalsperioden. Det funkar inte logistiskt sett, om många ska ändra sig "fram och tillbaka"; antagningen blir i så fall aldrig färdig.
    Och om du får ändra dig, då bör, för rättvisans skull, vara så att alla som vill ändra sig - ska också kunna göra det. Alla fick ändra sig - till och med sista dagen i omvalsperioden. Nu förs betygen in i Antagningssystemet och gymnasieantagningen kommer att göra antagningen.
    Se på ditt Antagningsbesked vad du får för plats och vårt råd är att du accepterar den plats du får. I annat fall riskerar du att bli utan plats. Om du tackar nej till erbjuden plats, har du ingen plats. Det är tyvärr inte så att genom att tacka Nej får man automatiskt en annan plats.
    Förra året i Stockholm uppstod det en situation när flera hundra behöriga elever var utan gymnasieplats. Det var svårt att hitta någon plats till dem över huvudet taget.

    Gymnasiet är inte en obligatorisk skola. Det är tyvärr inte så att alla som vill läsa på gymnasiet får garanterat en plats som du vill ha och kommer att trivas med. Det är inte garanterat att få någon gymnasieplats över huvudet taget.

    Mitt råd är att du inväntar antagningsbesked och tackar Ja till erbjuden plats. Sedan, om du inser att du jättegärna vill byta, kan man se vad som finns att göra.

    Läs gärna info på www.gyantagningen.se/aktuellt/aktuellt/2017-05-16-sen-ansokan

    Hoppas det ordnas sig och du blir nöjd med din gymnasieplats!

    Mikael SYV

    Du får givetvis fråga SYV på din grundskola och >>kontakta Gyantagningen i Stockholms län. Fråga och framföra sina önskemål får alla göra.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    vi har nu varit i kontakt med NTI-gymnasieskolor. Vi fick svar att de har många sökande och reservlistorna kan bli långa...
    Ett tips som vi fick: "I det här specifika fallet kan eleven prata med rektor/programrektor vid skolstart för att visa sitt intresse," - kan du lägga på minnet.

    Vi hoppas och håller tummarna!

    ANNA