Hej Jimmy;

    om du vill läsa en högre utbildning med undervisningsspråk Svenska, då behöver du ha kunskaper i svenska som ger dig möjlighet att tillgodoräkna dig utbildningens innehåll.
    Yrkeshögskola kan, dock, göra bedömning att du kan klara av utbildningen även om du inte uppfylla de formella kraven: du kan därför söka många olika yrkeshögskoleutbildningar - www.yhguiden.se - och det är möjligt att du kan bli antagen till dem.
    Högskola-universitet kan inte ta in Obehöriga. och du måste, i fall den utbildning du vill läsa har undervisningsspråk Svenska - ha godkända betyg i svenska eller SAS, svenska som andraspråk 2 och 3 och för övrigt, ha Examensbevis;
    eller ha Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola;
    eller ha utländska gymnasiebetyg + godkänt resultat på TiSUS ("test i svenska för universitets-studerande").
    Vänligen
    ANNA