Jonathan
    Hej! Går nu sista året på Natur och är intresserad av att söka i BII också (för att komma med i flera grupper och förbättra mina chanser att komma in) Hur går jag tillväga om jag vill genomföra en prövning under gymnasietiden. Vi säger tex att jag läser om spanska 3 och får ett högre betyg, kommer jag då söka i både BI och BII? Hur ska jag göra för att söka i både BI och BII när jag går ut till våren? (Komvux?)

    *Hörde även att betygskvoten BIEX kommer försvinna, stämmer detta?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan,

    urvalsgruppen BIex används för sista gången till antagning till vårterminen 2017, det stämmer att den försvinner.

    Ang . prövas i Både BI och BII, så är det smart tänkt. Dock kan det bIi ganska svårt att åstadkomma. För att du ska prövas i BII bör det betyget som höjer ditt meritvärde eIIer ger dig fIer meritpoäng vara daterat datumet EFTER det datumet som ditt Examensbevis är daterat. Annars är ingen kompIettering. AIIa de betyg som är daterade innan eIIer samma datum som ditt examensbevis - kommer att räknas in som "vanIig utbildning", utan kompIettering.

    Examensbeviset brukar vara daterat 5-7 juni, men kan också vara daterade 10-12 juni. Sista dag att kompIettera blir 21 juni 2017, du kan se datumen på den här sidan>>>

    Att hinna göra prövning och få betyg inom 2 veckor är i princip omöjIigt. För det första så anordnas prövningar extremt sälIan under juni-juIi, bland annat för att Iärarna har semester. För det andra så brukar det gå 2-3 veckor meIIan den muntIiga och skriftIiga deIen av prövningen och sedan tar det minst en vecka till för att få ut betyg.

    Om du höjer dina betyg i examensbeviset, då räknas det högre meritvärde, och du har högre konkurrenskraft i BI gruppen, viIket jag tycker är fördeIaktigare, än att det med samma högre meritvärde hamna i BII gruppen. Detta pga det nästan alltid lättare att komma in i BI gruppen.

    Men om du inte kommer in, och ska söka en gång till - då är det väldigt smart att försöka komma in även i BII gruppen.

    VänIiga häIsningar

    JuIia SYV