jesper
    Hej jag är sugen på att ansöka till en yrkeshögskola, men det har uppstått lite problematik. Det står så här:
    Behörighet till yrkeshögskolan
    Du är behörig att antas till en yrkeshögskoleutbildning om du uppfyller något av följande:

    Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning.
    Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1.
    Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.
    Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.
    Utöver detta kräver vissa utbildningar särskilda förkunskaper, se nedan vad som gäller för just denna utbildning.

    Särskilda förkunskaper för denna utbildning
    Krav på särskilda förkunskaper:
    Kunskaper motsvarande minst betygsnivå Godkänt/E från följande kurser:
    • Matematik A/1a, 1b eller 1c
    • Engelska A/5
    • Svenska A/1 eller svenska som andraspråk 1
    Det jag alltså undrar är, om jag inte har gymnasieexamen men ändå har E eller högre i ämnena som visar ovanstående är jag då behörig att ansöka?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jesper,

    jag råder dig att söka. Utan gymnasieexamen är man egentligen inte behörig till yrkeshögskoIa, men YH kan ta in obehöriga (till skilnad från högskola).

    Hela utbudet av YH utbildninar ser du på www.yhguiden.se och om att YH kan göra undantag och ta in obehöriga kaIIas att ta in sökande som inte uppfyIIer aIIa behörighetskrav - kaIIas för "fri kvot" och den utgör 20% av det totaIa antalet platsr på varje YH.

    Hälsningar

    MikaeI SYV