Oleg
    Hej
    om en elev som idag läser år 3 på gymnasiet vet att hen ej kommer bli godkänd i alla kurser, kan hen redan nu - på förhand - anmäla sig till komvux för att påbörja läsa fortast möjligt?
    Den här eleven är skriven i Stockholm (så vitt jag vet i alla fall).
    Jag såg på komvux hemsida (Stockholm) att ansökningsperioder "regnar tätt" och det är många starter, vilket är ju bra. Men just nu är det sök 31 mars till start 27 maj. Men inga starter senare... under sommaren - är alla på semester? eller kan man läsa kurser på komvux under sommaren (återigen gäller det Stockholm). Finner också svårt att komma i kontakt med dem - försökte ringa, men de är inte på plats eller så är det väldigt lång väntetid i telefon. Kan man på ngt. sätt få besked om senare starter och ansökningsperioder?
    mvh
    O.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    så vitt jag vet, så brukar komvux i Stockholm (de kallar sig för Vuxenutbildningscentrum, tror jag) erbjuda läsa gymnasiala kurser under sommaren, oftast på distans. Och datumen för starter och ansökn.perioder lägger de upp på hemsidan så fort de har bestämt det.

    Vänligen
    Julia

    SYV-besökare SYV

    Hej,

    I dagsläget vet vi inte exakt när vi kommer att släppa utbudet för kommande perioder men jag skulle tippa på i början av april, man får hålla koll på hemsidan. En elev som har ett studiebevis kan läsa sommar kurser och behöver då söka 8 veckor innan, alltså eleven söker fast hen inte tagit studenten ännu och fått sitt studiebevis så går det bra att komplettera så fort man har fått det. Så eleven kan alltså läsa kurser under juli månad......Vi brukar ha sommarkurser fast inte ett lika brett utbud som i augusti som är en stor startmånad.

    https://komvux.stockholm.se/vux/Vux/Courses
    http://www.stockholm.se/ForskolaSkola/Vuxenutbildning/Komvux/

    Hälsningar

    Vuxenutbildningscentrum i Stockholm

    Tänk på att du hittar svar på vanliga frågor om komvux i Stockholm på webbsidan http://www.stockholm.se/ForskolaSkola/Vuxenutbildning/Komvux/Fragor--svar-om-komvux/