A
    Hej! Jag är en tjej som går i teknik och är intresserad utav robotik och vill senare börja i KTH. Ungefär vad för betyg ska man ha?
    • Vägledare : Menar du betyg i Vilka kurser? eller menar du hur Höga betyg?
    • A : Hur höga:)
    • Mikael : Antagningsgränser flyttar upp och ner, beroende på antal utbildningsplatser och hur höga betyg som sökande har; därför är det omöjligt att på förhand svara om hur höga betyg man behöver för att kunna komma in; försök få så höga betyg du kan.
    • A : Hur ligger det till nu? ungefär hur mycket ska man ha i merit inom robotik och inom civilinjengör?
    • Julia : Jag har nu utökat mitt tidigare svar till dig.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej A,

    utbildningsutbud, behörighetskraven och hur höga betyg som kan ge plats på utbildningar förändras; det är inte konstant, om om du är 16 år idag, kommer du söka till eftergymnasiala utbildningar om ett par-tre år eller till och med ännu senare... så, än så länge är det för tidigt att bestämma i detalj vilken eftergymnasial utbildning inom robotik du ska gå, för att då kanske det finns helt andra utbildningar och på andra lärosäten, men kika ändå gärna på info på den här hemsidan: kth.se/rpl/research/mobile-robotics och  avdelning för Robotik på KTH

    Om du är intresserad av Robotik, läs så mycket matematik du kan och så mycket om AI, artificiell Intelligens samt Programmering, som det vara är möjligt. Och försök, för övrigt, få så goda kunskaper och så höga betyg i alla kurser du läser; detta för att det skadar inte att ha högt meritvärde för konkurrens till högskole-/universitetsutbildningar. Lär dig också så mycket engelska du kan; detta för att det är ofta arbetsspråk inom det aktuella kunskapsområde + att du kanske vill eller kommer att behöva läsa en eftergymnasial utbildning med undervisningsspråk Engelska.

    Hej,

    som svar på din kommentar/fråga om hur höga betyg krävs... om du är 16 år kommer du söka till högskoleutbildning om 2 år eller ännu senare, och vi vet inte ens vilka utbildningar som kommer att finnas att söka då.
    Gör så här: gå in på studera.nu/jamfor-utbildning/KTH och se en lista på program som idag finns på KTH där man ej behöver sedan innan läsa på högskolenivå, alltså Grundutbildningar; jag ser idag att det finns 45 st.
    Om vi tar det här programmet som exempel: högskoleingenjor/elektronik-datorteknik - så ser antagningsstatistik ut på följande sätt:

    vilket betyder att resultat på högskoleprovet (HP) som senast gav plats var 1.25 och innan dess 1.10 och ännu innan dess 1.15
    och i betygsgrupper (BI, direktgruppen) och BII (kompletteringsgruppen) krävdes det senast nästan 17.0 i meritvärde.
    Om man har alla B betyg i sitt examensbevis, har hen 17.5 i "snitt"/jämförelsetal. Detta utan meritpoäng.
    Har man 2,5 i meritpoäng, kan man ha alla C-betygen (vilket ger jämförelsetal på 15.0) och ändå uppnå meritvärde på 17.5 för att jmft, 15.0 plus meritpoängen, 2,5 ger summan 17.5.
    Alltså, mycket beror på om man har meritpoängen och i så fall hur många. Max är 2,5. Vilka kurser som ger meritpoäng för dig som läser mot examensbevis, var god se - gymnasieGuiden.se/merit

    Du kan själv titta på antagningsstatistik - vilka meriter som tidigare gav plats på olika högskoleutbildningar i Sverige.

    Du dubbelklickar på utbildningens namn, som i exemplet ovan "civilingenjörsutbildning i teknisk fysik" och sedan till höger - lite längre ner ser du i röd text "Antagningsstatistik", klicka på det ordet... och en tabell öppnas där du kan se de tidigare antagningsresultat.
    HP är resultat på högskoleprovet;
    BI - direktgruppen, utan kompletteringar;
    BII - kompletteringsgruppen (när man läste kurserna efter gymnasiet, för att man inte var behörig eller för att höga sitt meritvärde);
    BF - Omdöme från en folkhögskola.