Hej!

    Umeå, Göteborg, Uppsala - är orter där dietistprogrammet ges; vilken eller vilka av de orterna är du intresserad av?

    T.ex i Göteborg:

    BI, direktgruppen: antagningsgräns var senast 18.50 och innan dess 19.27...
    i BII, kompletteringsgruppen: senast 18.95 och innan dess 19.38.

    Du frågar även: "Vilket poäng klassas som ”högt”?" jag tror du menar Meritvärde - alltså den siffra med vilket man konkurrerar om plats på en högskoleutbildning i Sverige.
    Det högsta möjliga meritvärde är 22.5 (då har man alla A betyg i alla kurser som räknas in + även max antal Meritpoäng/extrapoäng, som är 2.5).
    Inte ens högsta meritvärde kan garantera att man kommer in; om antal sökande med högsta meritvärde blir fler än antal utbildningsplatser, måste några av de sökande bli utan plats (urval kan göras även genom "utlottning", där slumpen får avgöra).