Laura
    Hej!
    Jag försöker räkna ut mitt meritvärde och har förstått att jag behöver få fram en viss summa av alla mina betyg och dividera det med 2400 - alltså antal gymnasiepoäng som jag läst. Jag har dock efter gymnasiet läst andra kurser på komvux för särskild behörighet, ska jag då skriva in ex 2700 istället?

    Att det ex blir: 37892 / 2700

    Eller behöver man stryka andra betyg för att summan ska bli 2400?

    Jag har följt dessa anvisningar:
    https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Rakna-ut-ditt-meritvarde/

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Laura,
    du tar INTE bort några kurser /eller poäng/ från ditt Examensbevis /eller från ditt Slutbetyg/ om du räknar in Nya kurser utan du räknar alla de "gamla" och "nya" poängen ihop.
    Du behöver själv inte räkna fram ditt meritvärde; det gör Antagning.se när du söker till högskoleutbildning i Sverige.

    Du kan också få hjälp av SYV på komvux. Boka tid och ta med alla dina betyg. SYV-en på komvux har erfarenhet på området och kan snabbt och rätt räkna fram ditt meritvärde. Det kan vara så att du får Olika meritvärdena - om du söker flera utbildningar på högskolenivå som har Olika behörighetskrav /för Särskild behörighet/; till vissa alternativ får du räkna in Nya kurser, men kanske inte till andra.
    Antal Meritpoäng varierar också, beroende på vad för särskild behörighet som krävs till just det alternativet på högskolan.

    Om det är utbildning/ar/ - som du söker, som har samma särskild behörighet - blir det enklare; för då har du samma MERITVÄRDE till alla de alternativen.

    Oavsett om du, eller SYV räknar fram, är det de uträkningar som Antagning.se kommer att göra som Gäller sen.

    Lycka till!
    ANNA