Alexandra
    Hej! Jag har tänkt att söka utbildning till hösten. Just nu väljer jag mellan receptarie/apotekare och biomedicin. Vilken av dessa utbildningar är bredast? Jag vill ha en bred utbildning och drömmer om en framtid i ett annat land, dvs. internationella möjligheter. Jag vet inte exakt vad jag vill syssla med men har alltid föredragit de naturvetenskapliga ämnena framför de samhällsvetenskapliga.

    I grund och botten har jag alltid viljat bli veterinär då jag älskar djur men har inte så hög förväntning att komma in där. Jag tycker också det är intressant med biologi och människokroppen, sjukdomar, medicin, vilket jag varför intresserat mig för dessa utbildningar. Vidare tycker jag t.ex. att huden/ hudvård är intressant. Finns det någon möjlighet att jobba med t.e.x. hudvård/ ansiktsprodukter genom att läsa dessa utbildningar? Isåfall vilken är bäst lämpad? Jag undrar dock också om det förekommer djurförsök inom dessa utbildningar? Jag vet inte hur jag skulle hantera den situationen ärligt talat då jag älskar djur och egentligen är emot det.. Så mina intressen krockar kan man säga där.. Ibland läser jag trådar på nätet som säger att biomedicnprogammet inte är ett bra program och då blir jag lite tveksam tyvärr..

    MVH

    Alexandra

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra,

    det vi vet om yrken - samlar vi i presentationerna på Framtid.se

    så du får gärna läsa på - om Apotekare >>, Receptarie >>, BMA >> och Biomedicinare >>.
    Du får gärna läsa om många andra yrken också. Det finns flera tusen yrkespresentationer på Framtid.se

    Ang. om djurförsök förekommer inom vissa specifika utbildningar - kan inte vi på Fråga syv svara på, vi vet inte det. Du kan få svar på den frågan om du vänder till de utbildningsansvariga på en specifik utbildning, som du är intresserad av.

    Jobba med hurvård och kosmetiska produkter kan man på väldigt många olika sätt, ex. kan man forska fram dem, designa förpackningar för dem, marknadsföra dem, sälja dem, göra kundundersökningar om hur nöjda kunder är med produkterna eller forska om hur kosmetiska produkter påverkar miljö och hur vi kan minska påverkan på miljön.

    Ang. jobba i andra länder
    Det är en svår fråga att ge svar på, detta pga varje land får själv bestämma ang. arbetstillstånd, som t.ex i USA heter "green card"; det är alltså så att i många länder får man inte jobba om man inte får arbetstillstånd och det kan bli svårt att få det. När man har arbetstillstånd, då kommer nästa fråga - har man tillräckliga kvalifikationer och språkkunskaper, kontakter och möjlighet att ordna bostad mm. för att kunna jobba.

    Jag tycker absolut att du kan ha din dröm "vid liv", men gör mer reseach om vilka yrken som finns; vilka utbildningar som krävs inom dem i Sverige och i de länderna där du i framtiden vill jobba.
    Vänligen och lycka till!
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare