Ranim

    Hej, Jag har hört att arabiska som modern språk 3 och 4 ger 1,5 merit poäng., men problemet är att min kommun har inte dessa kurser tillgängliga i gymnasiet utan jag ska läsa dem i Komvux efteråt. Hur kommer dem adderas om jag har ändå läst 2400 poäng i gymnasiet? Jag har också tänkt läsa arabiska 5, 6 och ersätta dem med individuell val. Så undrar hur det kommer gå till med arabiska 3 och 4.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är två Olika situationer:
    om du går ut gymnasiet med Examensbevis (uppfyller kraven och får ut gymnasieexamen) då kan du sedan inte ta bort eller byta ut några kurser ur ditt examensbevis. I dokumentet examensbevis får ingenting ändras. Då blir det så att även betygen i Moderna språk 3 och 4 som du läser på komvux*** kommer också räknas in tillsammans med de andra kurser från ditt examensbevis (snittbetyget kallas för Jämförelsetal); sedan plussar man på meritpoängen och får fram meritvärde. Det är med meritvärdet som man konkurrerar om plats på svenska högskole-universitetsutbildningar
    Om du däremot inte uppfyller kraven och går ut gymnasiet med ett studiebevis, då gör du en ny planering mot examensbevis på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. I examensbevis från komvux får inte betyget i kursen Idrott och hälsa 1 ingå; det krävs 2400poäng för examensbevis från komvux. 100poäng av de 2400p. måste vara en kurs gymnasiearbete eller komvuxarbete, den kursen måste ingå inom komvux-examens 2400p. med godkänt betyg. Av de "resterande" 2300poäng kan du ha ganska många kurser i ämnen som moderna språk och modersmål, oavsett vilken typ av examen du kommer att läsa mot på komvux.
    Om kraven för gymnasieexamen var god läs på gymnasieGuiden.se/examen
    ______
    *** OBS! det är inte alls självklart att kunna läsa på komvux om du redan på gymnasiet blir behörig till eftergymnasiala utbildningar. Komvux har begränsade resurser och måste prioritera. De sökande som är behöriga till eftergymnasiala utbildningar brukar få mycket låg prioritet och oftast blir det så att de ej får ngn studieplats på komvux.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Ranim : Kan du snälla förklara den delen "om man inte uppfyller kraven"
    • Ranim : Tack så jättemycket för informationen om att om man uppfyller kraven så får man inte ersätta något! Det har inte vår syv sakt
    • Milla :

      Det finns en snabblänk i mitt svar, ovan: "Om kraven för gymnasieexamen var god läs på gymnasieGuiden.se/examen". Blå text i svaren och i kommentarer på FRåGA SYV är klickbara länkar och tanken är att du går in på länken och läser information som finns där på sidan. :)
      Målet med gymnasiestudier (på "ungdomsgymnasiet") är att eleverna uppfyller kraven och får ut sina examensbevis och då är de "färdigutbildade" på gymnasial nivå. Om många elever på en skola ej uppfyller kraven och går ut gymnasiet med studiebevis ses det som ett "misslyckande" för skolan, så skolorna försöker få så många elever som möjligt att uppfylla kraven och gå ut gymnasiet med examensbevisen.
      Om du t.ex får F i gymnasiearbete, eller F-betygen i fler än max 250poäng, uppfyller du inte kraven för examensbevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Så, de som går ut gymnasiet utan examensbevis kan inte koma in på högskola-universitet till hösten samma år, utan de behöver komplettera på komvux eller läsa minst ett år på en folkhögskola.
      Det är inte så enkelt som att säga att det är "bra att gå ut gymnasiet med ett studiebevis för då kan du läsa på komvux och få högre meritvärde i ditt examensbevis från komvux"... för att med komvux-examen (som blir en komplettering) kommer du prövas endast i BII, kompletteringsgruppen (och där krävs, som regel, högre meritvärde, jämfört med BI, direktgruppen).
      Du kan redan nu kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd och ställa frågan: "Om jag efter gymnasiet ansöker om att läsa moderna språk 3 och 4 samtidigt som jag har examensbevis, hur stor chans har jag att bli antagen till komvux?" - det ärliga svaret är att chansen finns men den är liten. Det ingår inte i komvux-uppdrag att hjälpa folk att höja sitt meritvärde. Är man behörig till "sin" högskoleutbildning, säger komvux oftast: - Nej, du hör inte till de prioriterade målgrupper och vi har inte råd att köpa utbildning för de som redan är behöriga. För konkurrens - gör högskoleprovet!

    • Milla :

      En annan "detalj" är att det går att uppnå max antal meritpoäng även utan moderna språk; Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng; Och ännu 1.5 meritpoäng kan man få för högre mattekurser. Läs mer om meritpoängen på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Läs alla kommentarer