Viktoria04

    Hej! Jag ska till hösten börja läsa för att få en kandidat med arkiv och informationsvetenskap som biämne (bygger egen kandidat). Jag tycker att arkivering verkar superintressant, men undrar ifall en sådan kandidat, med arkiverings poäng, gör att man även kan söka till bibliotekarie jobb. Ibland står det typ "Har examen i biblioteks- och informationsvetenskap eller motsvarande" på jobb annonser, räknas min utbildning som motsvarande? Eller kommer jag bara kunna söka arkivarie jobb efter min examen? Min planerade examen: 90 hp idéhistoria 60 hp arkiv och informationsvetenskap 30 hp inom annat ämne.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Både Arkivarie och Bibliotekarie är i Sverige icke-reglerade yrken. Det betyder att det står arbetsgivare fritt att anställa med vilken utbildning de bedömer passar. Du får gärna se i platsannonserna vilka kvalifikationer som efterfrågas. Vad "motsvarande utbildning" är bedömer varje enskild arbetsgivare själv. Det är därför mycket svårt att ge ett generellt svar på din fråga.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Viktoria04 : Tack så mycket för svar! :)
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!