M
    Hej!

    Jag undrar inför min vidareutbildning på högskolan om några år, om arbetsmeriter har någon betydelse? Kan detta vara en fördel för utbildningar på högskolan?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej M;

    om du menar meriter/fördelar för att komma in så är det endast om utbildning erbjuder AU, alternativt urval /vilket är ett undantag och varje lärosäte bestämmer själva om de erbjuder detta eller inte/ - som hänsyn till arbetslivserfarenhet kan tas. Söker man i betygsgrupper eller i HP-urvalet, är det ingen som tittar på ev. arbetslivserfarenhet, när man söker till högskolan.
    Däremot, om man söker till yrkeshögskoleutbildningar, där spelar arbetslivserfarenhet stor roll. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se

    Länktps - fragasyv.se/info/alternativ-antagning.

    Hälsningar
    Mikael SYV