Jasmin

    Hej! Jag har tackat ja till 1 sommarkurs som börjar om 2 veckor men har alltså ångrat mig och lämnat återbud. Kan detta påverka min ansökan till hösten negativt? Alltså finns det risk att jag inte kommer in pga jag lämnade återbud på 3 sommarkurser?

    • Julia : Är det utbildningar på komvux eller på högskolor/universitet som din fråga gäller?
    • : Högskolor/universitetet!
    • Julia :

      Var god läs mitt svar, nedan. Ingen negativ påverkan! jippi! :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jasmin,

    om din fråga handlar om ansökan till en svensk högskoleutbildning, då tittar de inte på om du tidigare lämnat återbud; det visste jag sedan innan, men för säkerhets skull ändå ställde frågan till en sakkunnig (per telefon) och fick svar att Nej, det blir ingen negativ påverkan, alltså spelar ingen roll att du först tackade Ja och sen lämnade Återbud till en sommarkurs - vad gäller din ansökan till höstens utbildningar.

    Däremot - på Komvux, så kan de i olika kommuner införa olika regler... (eller policy). Men risken är väldigt liten att i detta fallet, att om man lämnar Återbud innan kursen börjar (och inte hoppar av när kursen redan är igång) - att det skulle medföra negativa påföljder för dig, men kan tyvärr inte svara säkert, detta pga komvux i olika kommuner kan göra lite olika - så är i så fall bäst att ställa frågan just till komvux i den kommunen där du söker utbildning.

    Vänligen
    Julia syv

    • : Det här gäller alltså min ansökan till universitet, jag uppskattar verkligen att ni ställde frågan vidare. Tack snälla!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!