Linus
    Tjena!

    Jag har gått riksidrottsgymnasium och har därför totalt läst 3000 gymnasiepoäng, standard är väl runt 2400 har jag för mig. Hur fungerar det då om man räknar ut sitt meritvärde, ska man fortfarande inkludera alla dessa kurser eller kan man "välja bort" för att höja sitt snitt?

    Ett praktiskt exempel är att matematik 2 & 3 drar ner mitt betygssnitt en del, om jag inte missminner mig så krävs det endast matte 1 till exempelvis juristprogrammet, får jag då välja att exkludera matte 2 & 3? Vill tillägga att jag på gymnasiet läste SAM och matte 3 är endast en programfördjupning för min del.

    Allt gott!

    /Linus

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linus,
    Vilka kurser är i ditt examensbevis markerade med "U"?

    Du kan inte själv välja vilka kurser som ska räknas in.

    Reglerna säger följande:
    betyg i GA, gymnasiearbete, räknas inte in.
    Förutom GA är det 2400 poäng "vanliga kurser" som ej markerade med "U" i ditt examensbevis som alla, utan några undantag, räknas in.
    Sedan kan även några av de "U"-kurser räknas in... också, tillsammans med alla de "vanliga kurser" förutom GA.
    U-kursernas betyg räknas in i 2 fall: om en U-kurs krävs för Särskild behörighet till just din högskoleutbildning
    eller
    om en U-kurs ger dig MERITPOÄNG. För dig med Examensbevis ger Engelska 7, Moderna språk 3och4 samt "högre kurser i matte" meritpoäng, inga andra kurser. Så, om någon av de kurser som i ditt examensbevis är markerade med "U" är kurser som ger dig meritpoäng, då räknas just de betygen in; annars - inte.

    Att en kurs är programfördjupande, inriktningskurs eller kurs inom individuellt val - spelar i detta fallet ingen som helst roll; alla de betygen som ej är markerade med "U" räknas in i ditt jämförelsetal. Sedan plussar man på de eventuella meritpoäng, om man har några.

    När det till juristprogrammet endast krävs matte 1 för behörighet, får du 1.0 i merit för matte 2 och 3.

    Du behöver inte själv räkna ut ditt meritvärde; Antagning.se kommer att göra det och meddela dig vilket meritvärde du har.

    Vänliga hälsningar
    ANNA