a.
    Hej
    jag ska söka till universitetet snart men jag undrar en sak jag märkte på hemsidan när man söker.
    jag undrar ska jag välja avancerad eller grundnivå eller (ingenting) utav dem?

    Jag som person tror att man inte ska välja avancerad nivå eller grundnivå.Utan man söker bara till programmet man är intresserad utav att gå?vad är rätt?
    Tror ni på fråga syv vet mer än mig om det så jag tänkte ta ert rätta beslut på vad man gör.

    Tack för hjälpen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej A,

    avancerad nivå på högskolor/universitet i Sverige är magister eller masterprogram som för behörighet kräver att man har kandidatexamen, som motsvarar minst 3 års studier på högskolenivå på heltid. Om du förut ej läst på högskolenivå, är du obehörig till de utbildningar som är på avancerad nivå. Du kanske kan göra självaste ansökan, men du kommer sedan få svar OBEHÖRIG från Antagning.se

    Om du ej förut läste på högskolenivå, bör du söka Grundutbildningar - program och kurser som för behörighet kräver "Grundläggande behörighet" + kanske några specifika gymnasiala kurser som t.ex kan vara matematik 2, 3 eller 4, Samhällskunskap 1b, Historia 1b eller andra gymnasiala kurser.

    Vänigen

    Julia syv