Jim

    Hej, jag undrar vad som gäller om man av olika anledningar enbart har läst kurser på den kommunala vuxenutbildningen, d.v.s. aldrig studerat på vanligt gymnasium eller folkhögskola. Prövas man då i Urvalsgrupp 1 eftersom hela ens examen kommer från vuxenutbildningen, eller Urvalsgrupp 2 eftersom det utfärdas från Komvux? Om man har läst 2400 poäng på Komvux men inte skrivit ett gymnasiearbete, är det någonting som måste ingå för att examen ska vara fullständig/för att få högskolebehörighet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jim,
    med examensbevis där alla kurser lästes på Komvux prövas man i BI, direktgruppen.

    Examensbevis kan man ej få ut utan att Gymnasiearbete med Godkänt betyg (E) ingår - och det gäller både examensbevis utfärdat på gymnasiet och på komvux.

    Detta på grund av att Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs i examensbeviset, dessutom är det en kurs som inte kan ingå med F-betyget (vilket många andra obligatoriska kurser kan göra).
    Vänligen
    Julia