Marko

    Måste man ha en lärarexamen för att kunna få behörigheten att undervisa modersmål på gymnasiet ? Det står så på Skolverkets sida, men jag har en vän som enbart behövde läsa pedagogiken + 30p av det aktuella språket och då blev han behörig för modersmål i grundskola, gymnasium samt vuxenutbildning.... Hur kan det vara så ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, fick din vän Legitimation som lärare i Modersmål? I så fall kanske avdelning för lärarlegitimationer på Skolverket gjorde fel eller gjorde undantag (pga ngn omständighet - kanske för att personen har redan i många år undervisat som obehörig lärare och i sådana fall kan undantag göras).
     Vad vi vet om yrket Modersmålslärare och bl.a om utbildning som krävs uppger vi på framtid.se/yrke/modersmalslarare

    • : Hej igen. Han hade inte arbetat alls inom utbildning tidigare eller studerat annat än gymnasiet.
    • Julia : Om Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer gjorde fel eller beviljade i detta fallet ett undantag, kan vi på FRåGA SYV tyvärr inte svara på. Fråga Skolverket om det. Vi på FRåGA SYV kan endast svara ang. de regler för lärarlegitimationer som vi känner till.