Erica

    Hej! Min kompis som är från ett annat land gick i skolan 8 år och vill bli sjuksköterska. Vad måste hon göra för att bli behörig att läsa på universitet? Måste hon ha alla gymnasiegemensamma ämnen? Engelska 5 Historia 1a1/1b Idrott och hälsa 1 Matematik 1a/1b/1c Naturkunskap 1 Religionskunskap 1 Samhällskunskap 1 Svenska 1, 2 eller hon kan läsa t.ex. barnskötare utbildning och svenska 3, engelska 6 samt matematik? Tack i förväg!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    sjuksköterska läser man i Sverige till på högskolenivå;
    Särskild behörighet till ssk-prgrammet är Godkända betyg i Matematik2, Naturkunskap2 och Samhällskunskap 1b.
    Grundläggande behörighet kan man uppfylla på olika sätt: t.ex genom att ha EXAMENSBEVIS med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6
    eller
    genom omdöme från en folkhögskola
    eller
    om man är minst 22 år gammal och har jobbat i minst 3 år på halvtid + har några gymnasiala betyg (men då måste man också göra Högskoleprovet för att annars har man inget att Konkurrera med - om utbildningsplats).
    ******
    Det bästa rådet jag kan ge är att din kompis bokar tid med en Studie- och yrkesvägledare; om hen går i skola idag - på sin egna skolan; om hen inte går i skolan idag - kan hen kontakta utbildningsförvaltningen i den kommunen där hen är folkbokförd och fråga var hen kan träffa en SYV (det kan t.ex finnas Vägledningscentrum i den aktuella kommunen).