Cecilia

    Gick ut 3-årig humanistisk linje 1993, har en samhällsvetenskaplig fil.mag, jobbat heltid 17 år, varav flera år med ekonomiska beräkningar När jag gick humanistisk linje kunde man bara läsa ett års matte, allmän eller särskild. Jag fick betyg fyra i särskild (lite svårare). Jag hade två års naturkunskap. Jag har allmän behörighet till högskolestudier, men har jag tillräcklig nivå på matte och naturkunskap för sjuksköterskeprogrammet? Om inte, hur ser möjligheten ut att få ”dispens” i matten med tanke på tidigare universitetpoäng (inkluderar lite statistik) och många års arbete med ekonomiska beräkningar?

    • Julia : "två-års naturkunskap" - vad fick du för betyg i naturkunskap?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Cecilia,
    enligt "översättningsnyckeln", verkar dina betyg från 1993 motsvara de kraven i matte och naturkunskap som ställs på sökande till sjuksköterskeprogrammet. För att kontrollera - var god ta kontakt med SYV på komvux.

    Men du kan ändå göra självtest i matte - se innehåll i matematik 2 på matteboken.se/lektioner/matte-2 och räkna igenom kursen; då får du snabbt en uppfattning om du har - de facto - de kunskaper som krävs i matte.

    I naturkunskap känner jag tyvärr ingen sådan sida där du själv snabbt kan uppskatta om dina kunskaper (de facto) motsvarar de krav som ställs.

    Om du redan gjort ansökan till sjuksköterskeprogrammet, kommer du få svar om du är behörig eller inte. Om du inte sökte ännu, vill jag råda dig att söka läsa matematik 2a och naturkunskap 2 på komvux (du kan bli klar med båda kurserna på 10 veckor); ofta kan man läsa på distans. Detta för att frescha upp dina kunskaper och även få möjlighet att få högre meritvärde (om du får högre betyg i de kurser du läser på komvux som motsvarar de gamla kurser, kommer högre betyg räknas in).

    Ang. "dispens" så måste du vända dig till antagningsgruppen på just det lärosäte dit du söker och du kan få olika svar från olika lärosäten. Jag tror dock inte du behöver söka dispens, för att du verkar vara behörig.

    Vänligen
    Julia syv

    • : Tack för så snabbt svar! Känns väldigt positivt! Mitt meritvärde är 17,89 så det bör räcka till den högskolan jag är intresserad av. Hade betyg 4 i Naturkunskap och matte. Ska kolla in testet. Det var mest matten jag var rädd inte var ok, men du är ganska säker på det? Kmr söka till vårterminen och ta kontakt med aktuell högskola på måndag. Ha en fin kväll!
    • Mikael : Det är inte fel att läsa kurser (det är ju rätt många år sedan du läste dem). Beslut om behörighet fattas av Antagning.se och antagningsgruppen på respektive lärosäte - det är deras tolkning av reglerna som gäller. Du kan dock samråda även med SYV på komux, för säkerhets skull. Lycka till!