Miriam
    Hej, jag har precis tagit studenten i Hotell och turism programmet, det är yrkesförberedande och jag vill plugga miljö och energiteknik på distans. Men jag har inte läst alla kurser som det krävs för att komma in. jag skulle vilja börja läsa VT 2019, är det möjligt för mig att gå den kursen? kan jag läsa upp mig på komvux, på den skolan eller andra sätt? vad är bäst?
    tack för svar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Miriam; kontakta komvux i din kommun /eller se info om vilka kurser som Komvux i din kommun erbjuder - på kommunens hemsida/.
    Läsa kurser för behörighet till högskola kan man annars på folkhögskolorna, www.folkhogskola.nu - men folkhögskolorna brukar lägga upp kurser under ett helt läsår. Dessutom kan det mycket väl vara så att ansökningsperioder är förbi. Mer info om folkhögskolorna finns på deras gemensam hemsida - www.folkhogskola.nu
    Om du hinner bli behörig så att du kan söka till din högskoleutbildning till våren 2019, vet inte vi här på Fråga SYV. Sista kompletteringsdag brukar ligga i början av december, i år är det 3 december (2018) - den dagen ska du ha alla betyg du behöver Synliga på Antagning.se

    Tips- boka tid för vägledning på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Länkips - studier/folkhogskola

    och

    antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum.