Ella
    Hej jag går samhällslinjen och funderar på att bli läkare men har då inte behörigheten. Jag ska läsa Naturkunskap 2 i 2:an och matte 3b i trean och undrar om det väger upp för något av ämnena jag sedan behöver läsa på komvux?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,
    i kursen naturkunskap 2 ingår det Delar av kurserna Biologi1, Fysik 1a och Kemi1. Det blir lättare för dig att läsa de naturvetenskapliga ämnen sen, efter gymnasiet, om du på gymnasiet läser nk2.
    inom matte - behöver du - för behörighet till läkarprogrammet - godkänt betyg i Matematik4.
    Matematik 4 baserar sig på Matematik 3.
    Matematik 3b är mer inriktad på ekonomi
    medan Matematik 3c är en kurs som är mer inriktad på naturvetenskap. Men du blir "lika behörig" att läsa matematik 4 om du får godkänt betyg i matte 3b (som om du fick godkänt betyg i matte 3c).

    På komvux kommer du behöva läsa följande kurser:
    Kemi1, kemi2
    Biologi1, biologi2
    Fysik1a, fysik2
    Matematik4.
    Det är rimligt att anta att du hinner läsa alla dem på ett läsår, två terminer - om du läser på heltid på komvux.

    Vänligen och lycka till med dina studier
    Mikael syv

    • : Tack så mycket
    • Anna : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!