Sada
    Hej! Jag har grundläggande behörighet för högskola/ universitet med bra betyg från gymnasiet där jag gick vård&omsorgsprogrammet. Jag vill läsa till förskollärare och behöver ha grundläggande behörighet samt Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Jag har redan naturkunskap 1a1 samt samhällskunskap 1a1+1a2 måste jag då läsa naturkunskap 1a2 på komvux för att bli behörig ? Finns det någon chans att jag kan bli antagen ändå?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du kan utnyttja den s k  "ersättningsmöjlighet":

    om man har examen från Vård- & omsorgsprogrammet med kurserna Naturkunskap 1a1 , Hälsopedagogik, Medicin 1Etik och människans livsvillkor - som alla läses obligatoriskt på VO, men då måste man bara se till att man har lägst betyget E (godkänt betyg) i alla de kurserna. Om man skulle få F i någon av dem, blir man inte behörig vad det gäller Naturkunskap, men om du har godkända betyg i de ovan nämnda kurser -är du behörig vad gäller naturkunskap.

    • : Stort tack för så snabbt svar! Då vet jag att jag har en chans iallafall tack vare "Ersättningsmöjligheten". Mvh Sada.
    • Mikael : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp och du kan, om du vill, tipsa dina vänner om den här sidan och möjlighet att gå svar på frågor om utbildningar och yrken!;)