Ebba

    Hej, Ebba heter jag. Jag skulle vilja plugga till Säljare B2B i Göteborg men är osäker på om jag behöver plugga upp några kurser innan jag ansöker. Jag tog studenten förra året (2018) och gick då Barn- och fritidsprogrammet med inriktning Träning, massage och ledarskap, på Plusgymnasiet. Jag la till Engelska 6, Svenska 3, Naturkunskap 2 och är godkänd i alla ämnen. Hälsningar Ebba

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba,
    jag gissar på att du i din fråga menar den här yrkeshögskoleutbildningen : säljare-b2b-goteborg-ssb - den utbildning har totalt 35 utbildningsplatser och sökande från hela Sverige kan söka den; så det kan bli tuff konkurrens. Yrkeshögskola kan ta in obehöriga, så alla får söka.
    Vår erfarenhet är dock den att yh prioriterar ofta personer som har flerårig arbetslivserfarenhet inom det valda yrkesområde - alltså i detta fallet Försäljning/kundkontakter. Du som är 21 år och är för ung för att kunna ha flerårig (t.ex fem-sex år) erfarenhet av att på heltid jobba med försäljning eller kundkontakter kanske tyvärr har mindre chans att komma in, oavsett vilka kurser du läste på gymnasiet eller på komvux.
    Du får givetvis söka och jag kan inte veta om du kommer in eller inte. Samtidigt som du söker den yh-utbildning (ansökan öppnar 1 febr 2020...) kan du söka läsa kurser på komvux och i din ansökan uppge i så fall att du har för avsikt att innan yh-utbildning startar i augusti 2020 hinna läsa in t.ex ännu en mattekurs, ngn handelskurs (om komvux i din kommun erbjuder den möjlighet) och det är också bra om du redan nu jobbar (eller i alla fall söker jobb) där du kommer i kontakt med försäljning och/eller kundkontakter.
    Med tanke på att det är endast 35 platser på den yh-utbildningen som du är intresserad av, rekommenderar jag att du samtidigt söker även andra utbildningar, jobb, ptaktik mm. Alltså att du tänker "i flera banor" samtidigt.
    Det går att söka Många olika yh samtidigt. Varje yh gör sin egen antagning och på så sätt kan man komma in på flera olika yh och på högskola och på komvux - samtidigt... alltså, behöver du inte strikt prioritera, utan kan se var du får plats och välja i så fall sen.

    Utbildningar inom yrkeshögskola som kan vara av intresse för dig:
    nbi/inkop-och-supply-management-goteborg
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/ekonomi-och-redovisningskonsult
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/distributionsstyrning-och-ledarskap
    hermods-yrkeshogskola/internationell-handelslogistiker-green-management
    sälj-marknadshogskolan/online-merchandiser-salj-och-marknad-goteborg
    sälj-marknadshogskolan/key-account-manager-goeteborg
    sälj-marknadshogskolan/internationell-saljare-marknadsforare-gbg
    sälj-marknadshogskolan/digital-marknadsforare-gbg
    hermods-yrkeshogskola/redovisningsekonom

    Studie- och yrkesvägledare