Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    på webbplatsen polisen.se/jobb-och-utbildning/bli-polis/antagningskrav läser man bl.a om kraven vad gäller svenska (eller svenska som andraspråk); du kan se att det står att man måste antingen ha godkända betyg i de äldre kurserna Svenska A och B eller i de nuvarande kurserna Svenska 1, 2 och 3.
    Du skriver om att du har Svenska B men har du också Svenska A med godkänt betyg?
    Skulle det vara så att du saknar godkänt betyg i den äldre kursen Svenska A, och om du inte i första hand vill läsa Svenska 1, 2 och 3, kontakta de som tar hand om antagning till polisutbildningen och fråga om du ändå kan bedömas som behörig; se kontaktuppgifter på polisen.se/jobb-och-utbildning/bli-polis/kontakt

    Studie- och yrkesvägledare
    • Mumsan : Jag tänkte söka in som behörig på annat sätt och får inte riktigt grepp om vad som gäller när jag just läser om svenska B betyg före 2017 vilket jag har. Jag saknar betyg i svenska A.
    • Milla : Antingen får du läsa svenska 1, 2 och 3 vilket man kan göra på 15 veckor om man läser på heltid, eller kontakta de ansvariga för antagningen till polisutbildningen och fråga om de ändå kan bedöma dig som behörig.
    • Mumsan : Har redan svenska B som ska motsvara svenska 2. Frågan är om man kan läsa först 1 på 5 veckor heltid och sedan 3 på 5 veckor heltid direkt efter?
    • Milla :

      Det kan tyvärr hända att du även behöver skaffa dig även betyget i svenska 2; förklaring: det är en kombination av Svenska A och B (i kombination) som ger behörighet vad gäller svenska. Och har man inte just den kombinationen, då kan det hända att man behöver "gå efter" en annan kombination, och det är svenska 1, 2 och 3. Kurserna Svenska B och Svenska 2 är "motsvarande" men inte identiska. Det finns risk att om du skaffar dig betygen i svenska 1 och 3 men inte i svenska 2, då kan du få svar OBEHÖRIG (tyvärr). Å andra sidan, så kan komvux i din kommun vägra ge dig plats på svenska 2 för att komvux kan säga att (som komvux ser på saken) så är svenska B och 2 "samma kurs". Det kan uppstå "Moment 22". Det är inte så vanligt att man har godkänt i en högre kurs men saknar godkänt betyg i en lägre kurs i samma ämne. Och med förändringar i gymnasiesystemet (reformen Gy2011/Vux 2012) så började man bl.a kräva högre behörighet i svenska och engelska. Tips! Om antagning till polishögskolan accepterar "motsvarande kurser" (i stället för "de exakta kurserna") då borde det i så fall räcka att du skaffar dig godkänt betyg i Svenska 1, som motsvarar ju Svenska A. Så, behöver du i så fall inte tänka på Svenska 3. Du kan skaffa dig godkänt betyg i Svenska 1 (på heltid på fem veckor) och söka och hoppas att det är OK. Det kan hända att du blir då bedömd som behörig för att Svenska 1 motsvarar ju Svenska A.

    Läs alla kommentarer