Frida
    Jag har läst NIU under min gymnasietid samt lagt till matte 5 på programfördjupning. Dock har jag lite problem att räkna ut mina meritpoäng eftersom jag har för mycket poäng. Vilka kurser är det jag ska ta bort och inte? Eller hur ska jag räkna ut meritpoängen?

    Jag har läst Engelska 7, Spanska 3, Matematik 5, Matematik 4.
    • SYV-besökare : Om du har 2800 betygsatta poäng i ditt Examensbevis, borde du ha 300 poäng markerade med "U" /utökade kurser/ och det har avgörande betydelse - Exakt vilka kurser som är U-kurser i ditt examensbevis. Betyg i U-kurser räknas vanligtvis inte in, men om de krävs för behörighet eller om de ger Meritpoäng, då räknas de in. Därför kan man ingenting säga om man inte vet vilka kurser som är dina U-kurser. :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Frida,

    menar du att du vill räkna ut dina Meritpoäng>> eller vill du räkna ut ditt Meritvärde? Det är inte samma sak.

    Meritvärde = Jämförelsetal + de eventuella meritpoängen. Om man har "noll" meritpoäng, blir jämförelsetal lika med Meritvärde.

    Är du klar med gymnasiet? Fick du Examensbevis? Har du några "U"-kurser i examensbeviset? Vilken utbildning på högskolenivå vill du söka till /detta frågar jag för att meritpoängen räknas utifrån de behörighetskraven som just "din" högskoleutbildning har/. Engelska 7 ger alltid 1.0 i merit, oavsett vilken utbildning man söker till, men inom matte är det olika. här är det viktigt att veta vad är kravet inom matte på den högskoleutbildning som du söker till.

    Hälsningar

    Daniel SYV