Kristina
    Hej jag går sista året på naturvetensakapsprogramet och vill bli apotekare men undrar hur höga betyg man bör ha för att komma in. Räcker det med snittbetyget C i alla ämnen för att komma in till apotekarprogrammet? (Har 1,5 meritpoäng)
    Mvh Kerstin
    Tack på förhand :)
    • Daniel : I viIken stad är du intresserad av att Iäsa i första hand?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan,

    Apotekarprogrammet är ett popuIärt program och ganska höga betyg brukar krävas för att få pIats.

    T.ex i UppsaIa ser antagningsstatistik ut så här:

    BII är kompIetteringsgruppen, de som KompIetterade efter gymnasiet. BI och BIex kommer nu att "sIås ihop"... senast krävdes det kring 19.0 i direktgruppen (dvs de som inte kompIetterat efter gymnasiet). Om man har 1.5 i merit och har 19.0 - då har man 17.5 i JämföreIsetaI, dvs "aIIa B-betyg" i aIIa gymnasiaIa kurser.

    Ungefär så ser det ut även i andra städer... men det är ingen som på förhand bestämmer, utan "siffrorna" uppstår i konkurrensen: antaI utbiIdn.pIatser stäIIs mot sökande med de betyg som de kommer att få...

    Mitt råd är att även göra HögskoIeprovet >> för att även kunna konkurrera i HP-urvaIsgruppen.

    HäIsningar

    DanieI SYV

    Siffrorna från Antagningen i Göteborg  skiIjer sig inte mycket från antagningsränser i andra städer. Förvånadsvärt nog brukar det inte krävas jättehögt resuItat på högskoIeprovet (1.0 är MedeIresuItat och det krävs endast 10% högre än medeIresuItat på HP) därför kan jag varmt rekommendera att göra högskoIeprovet! ;)

    • : Hej Daniel Larsson! Tack för svaret
    • : Skulle helst vilja lästa i Göteborg, ser det likadant ut där när det gäller antagningspoängen?
    • Daniel : Jag har nu också utökat mitt tidigare svar, se ovan. :)