C
    Jag har fått F i gymnasiearbetet och ett annat ämne men min gymnasieskola har erbjudit mig att göra särskild prövning i augusti, innebär detta att jag kommer att hamna i urvalsgruppen BII om jag söker vidare till universitet? Eller kommer de särskilda prövningarna inte att räknas som kompletterande betyg då jag inte får någon gymnasieexamen nu (pga F i gymnasiearbetet) och kommer jag därmed att hamna i BI?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej C,

    svar på din fråga beror på om du får Examensbevis från gymnasiet eller från Komvux.
    I gymnasieexamen /Examensbevis/ från komvux får ej betyg i Idrott och hälsa 1 ingå och Examen består av endast 2400 poäng.
    På gymnasieskolan består examensbevis av minst 2500 poäng och Idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs.

    Fråga SYV på din skola - om de samarbetar med komvux och du kommer få examensbevis från komvux; eller om din gymnasieskola söker "förlängd utbildningstid" för dig och det kommer att i så fall räknas som att du fortsätter läsa på gymnasiet... tills du tar ut ditt examensbevis.

    Om du tar ut Examensbevis från gymnasiet - då prövas du i BI, direktgruppen.

    Om du tar ut ditt Examensbevis från komvux - då prövas du i BII, kompletteringsgruppen.

    vänligen

    Julia SYV

    • : Tack för svaret! Jag har läst på många ställen att det är svårare att komma in om man prövas i BII men när jag tittade på antagningspoängen på Lunds universitet verk
    • : verkade det som att antagningspoängen var lägre för BII på många utbildningar. Är detta något som var unikt för just 2016, eller är det något jag har missförstått?
    • Mikael : Det kan vara olika. Det är inga regler på att det ska vara svårare att komma in i BII, utan den gruppen får färr platser tilldelare per antal sökande och den naturliga konsekvensen blir att det OFTA, men inte alltid, BLIR SÅ ATT ANTAGNINGSGRÄNS BLIR HÖGRE. Men det kan också slumpa sig så att antagningsgräns blir lägre /om många söker i BII gruppen, men de som söker har relativt låga betyg/.