Lovisa
    Jag fyller 16 i år och ska börja gymnasiet. Programmet jag ska gå finns endast en timma ifrån där jag bor idag (alltså på annan ort), jag vill därför flytta dit men jag känner ingen som bor där. Jag undrar om man får bidrag, isåfall hur mycket och vart söker man detta, men även vart man kan bo t.ex. hyra rum hos en familj eller liknande.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,
    det finns inte ett enda svar som man kan ge... svaret är "det beror på"...
    För det första, så måste dina vårdnadshavare godkänna att du ej ska bo hemma och i så fall också hjälpa till på alla sätt de kan - för att du ska få flytta. Om dina vårdnadshavare motsätter sig /vill inte att du flyttar/ då kommer det inte att gå. Det är först den dagen du fyller 18 år som du själv får bestämma var du bor.

    Nästa fråga är - går det att pendla till din skola? Eller om liknande utbildning finns närmare?
    Ang. inackorderingstillägg - så är det Olika om du kommer in på en Kommunal eller på en Fristående skola. I vilket fall så täcker inte bidraget alla kostnader. Det är uppskattningsvis minst 2.000 kr som dina vårdnadshavare får betala "ur egen ficka" och det är frivilligt för dem att göra det ... så , alltså, om de inte vill - då blir det tyvärr inget med flytten hemifrån, är vår erfarenhet.

    Svårt att hitta bostad
    Vissa gymnasieskolor erbjuder elevboende, men då i första hand för elever som inte kan pendla till skolan och det är inte gratis att bo på elevboende. Platserna på elevboenden brukar inte räcka till alla, så bara för att elevboende finns - betyder det inte att alla som vill bo där, får plats, tyvärr.

    Det händer inte sällan att elever ej kan börja läsa på annan ort för att de ej kunnat fixa bostad. Tyvärr. :(

    Dina vårdnadshavare får aktivt söka olika möjligheter - via vänner/bekanta, via bostadsförmedlingar och på alla andra sätt de kan tänka sig. Fråga också på den skolan dit du söker - om skolan kan hjälpa till med bostaden på något sätt.

    Allmänt gäller:
    du ansöker om inackorderingstillägg hos CSN när du studerar på en fristående gymnasieskola. Grundkravet för att få inackorderingstillägg är att det program och den nationella inriktning du valt, inte finns på din hemort. Studierna måste dessutom vara på heltid. Ett annat krav är att du skulle få resa minst två timmar per dag mellan ditt föräldrahem och skolan, om du bodde kvar hemma. Här >> kan du läsa mer om vad som gäller när du studerar på en fristående gymnasieskola eller riksinternatskola.

    Du ansöker om Inackorderingsbidrag hos din hemkommun, om du ska läsa på en kommunal eller landstingsdriven gymnasieskola. Info om hur, var och när du gör ansökan finns ofta på din kommuns hemsida eller på gymnasieantagningens hemsida. Om du inte känner till adress till gymnasieantagningens hemsida, kan du hitta den via http://antagningskanslier.se där du först hittar rätt antagningskansli (genom att välja din kommun).

    Kontakta Studie- och yrkesvägledare på din grundskola, på den gymnasieskola dit du vill ansöka om en studieplats på och/eller kontakta utbildningsförvaltningen i din kommun om du har frågor om studieekonomi under gymnasiestudier på annan ort.