Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Till utbildning som leder till att man blir Biomedicinsk analytiker http://www.framtid.se/yrke/biomedicinsk-analytiker
    (ofta förkortas till "BMA"), krävs det bl a godkända betyg i följande gymnasiala kurser:
    Biologi 2, Fysik 1a/1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 3.

    På Samhällsvetenskapsprogrammet blir det svårt att få den behörigheten. Matematik 3 och Biologi 1 kan du läsa på SA - inom programfördjupningen. Men då återstår det Biologi 2, Fysik 1a och Kemi 1 och 2. Det är kurser á sammanlagt 450 poäng. Inom Individuellt val har du 200 poäng. Då återstår det 250 poäng som du i så fall KANSKE kan få läsa som utökade kurser. Det är ingen rättighet att läsa U-kurser. Rektor beslutar.
    Men ska man läsa alla de "tunga" kurserna som Kemi, Fysik och Matte 3 samt Biologi - då är det lika bra att läsa på naturvetenskapsprogrammet där det kurserna ingår som obligatoriska.
    Teknik programmet är i så fall bättre alternativ än Samhällsvetenskapsprogrammet. På TE http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf är det lättare att bli behörig till BMA än på SA.

    Vänliga hälsningar och lycka till med din studieplanering!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare