Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    På  sidan som du länkar till (längst ner) finns tel.nummer och epostadress till studievägledaren som jobbar på den institutionen där kurserna erbjuds och där man ska ta ut sin examen och jag tycker du vinner på att få svar från den studievägledare, direkt (detta för att, oavsett vad någon annan säger till dig, så har institutionen där du läser mot din examen, "sista ordet").
    Du frågar också var man jobba med kandidatexamen i företagsekonomi? Och min erfarenhet är att man kan jobba på många olika ställen, bland annat som Controller eller som Kalkylator.
    Du frågar också om "de kräver matte 3"? Men det kan du ta och se i behörighetskraven till de utbildningar som du är intresserad av. Det skulle förvåna mig mycket om ekonomiutbildningar på universitetsnivå inte skulle kräva matte 3... det är standard att matte 3b eller 3c (godkänt betyg, som lägst) krävs för svenska högskole-universitetsutbildningar i ekonomi, företagsekonomi, redovisning, beskattning och liknande ämnen. Det står i behörighetskraven till varje utbildning - se vad som står. Hittar du inte, fråga studievägledare på den institutionen där utbildningen ges (eller antagningsgruppen på det lärosäte där utbildningen ges).

    Studie- och yrkesvägledare