Hej Alex,
    på nivå 3 finns det i Sverige idag endast följande kurser i matematik: Matematik 3b och 3c;
    a-spår i matte inkluderar endast kurserna: Matematik 1a och 2a.
    ***
    Godkänt betyg i matematik 1 måste eleven ha för att uppfylla kraven för examensbevis. På de yrkesprogrammen läser man matematik 1a. Högre mattekurser är valbara på yrkesprogrammen.

    På de högskoleförberdande - 1b eller 1c. På NA och TE läser man matematik 1c, 2c och 3c som obligatoriska kurser. Och på inriktningen teknikvetenskap är även matte 4 en obligatorisk kurs.
    ***
    Hur kan eleven ha betyget i matte 1a in i examensbevis från Teknikprogrammet?
    Jo, om eleven bytte program; och hen på sitt gamla program fick godkänt betyg i matte 1a, så behöver eleven ej läsa matte 1 igen, utan får ta in det betyget i sitt exam.bevis.
    För att kunna ta in matte 2a eller 2b in i exam.bevis från Teknikprogrammet (eller från NA) behöver rektor fatta beslut om Individuellt anpassat program; syftet är att om eleven redan har betyg i t.ex matte 2a eller 2b från "sitt gamla program" så ska inte eleven behöva läsa matte 2c; i mångt och mycket handlar det också om lärartid/resurser; alltså kurserna inom olika spår är inte så olika - a-spår är lite enklare men inte så värst stor skillnad, faktiskt och när det ont om behöriga lärare, så ska inte lärartid gå åt elever som i redan har godkända betyg i "princip samma" kurs.

    Om du ej läst på ngt annat program (och har därför inte godkända betyg i mattekurser) så tror jag inte ngn annan lösning finns än

    _ antingen byta till ett annat program
    eller
    - fortsätta läsa på ditt nuvarande program och göra ditt bästa och utnyttja rätten att göra prövning innan du går ut år3. Och om du ej uppnår kraven för exam.bevis, kan du söka till komvux efter gymnasiet och göra planering med SYV på komvux mot exam.bevis från komvux;
    ett annat alternativ är att söka till folkhögskolan: på en Allmän kurs kan man uppnå kraven för Omdöme om grundläggande behörighet.

    Info om kraven för exam.bevis på gymnasiet - var god se gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    På komvux är det lite friare kurs-sammansättning + att betyget i idrott och häsla 1 får ej ingå i exam.bevis från Komvux.