Om du menar från Naturvetenskapsprogrammet till Ekonomi, så kan det ju gå, om det finns ledig plats i åk2 på ekonomi och rektorn tar in dig.

    Dock är det mycket fördelaktigt för dig att göra ansökan till år1 på ekonomi & när du är sntagen, uppvisar du godkända betyg från åk1 och blir i så fall med störst sannolikhet ”uppflyttad” till årskurs 2. Det finns inga nackdelar för dig i att göra ansökan till år1 via Hemsidan för gymnasieansökan (du kan göra det under Omvalsperioden).

    Om du vill ha en chans att till sommaren 2021 få ut examensbevis från Ekonomiprogrammet - måste du i slutet av det här läsåret få godkända betyg i de kurser du nu läser på NA. Har du redan fått godkänt betyg i matematik 1c?

    • :

      jaha men om jag börjar direkt i ekonomi årskurs 2 kommer jag behöva läsa extra ämnen ?

    • Mikael :

      Om rektorn tar in dig i årskurs 2, då bedömer hen att det finns möjlighet för dig att uppnå kraven för examensbevis. Rektorn kan fatta beslut om "Individuellt anpassat gymnasieprogram" för dig och då behöver du inte i ditt examensbevis ha exakt samma kurser som resten av klassen, utan ditt examensbevis kan skilja sig åt - mot det "vanliga examensbeviset" (men det finns inga nackdelar i det, när du söker till högskola/universitet sen).

    • Mikael : Det kan, alltså, vara olika - beroende på om beslut om Individ.anpassat program fattas eller inte och även beroende på vilken ordning eleverna på EK läste sina kurser; det som spelar roll är även om det är inriktning Ekonomi eller inriktning Juridik på EK som du kommer in på.
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du får gärna jämföra programplaner för NA och för EK.
    Programplan för NA finns här
    och
    programplan för EK - här.

    Om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program för dig, då är det endast kurser under "Gymnasiegemensamma ämnen" som är strikt obligatoriska; andra kurser kan bytas ut (enligt vad rektor tycker är lämpligt).
    Om inget beslut om Individ.anpassat program fattas - då måste programstruktur följas strikt. Hur programstruktur ser ut på varje program  - kan du se längst ner i programplaner för respektive program.
    I vilken ordning kurser läses på olika gymnasieskolor - kan vara olika... ex. kan Idrott och hälsa 1 läsas under årskurs2 eller t om under årskurs3 fast oftast läses den kursen under årskurs1.
    Moderna språk börjar man oftast läsa i årskurs1, men förekommer också att de läses senare /ofta pga lärarbrist/.
    Det går, alltså, inte ge ett generellt svar ang. hur studieupplägg blir om man i årskurs1 går på NA och de följande åren - på EK.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan gå på Öppet hus på de skolor som erbjuder Ekonomiprogrammet, ex. Kunskapsgymnasiet-goteborg har Öppet hus den 8 maj; eller boka Prova-på dag på några gymnasieskolor som du är intresserad av; då kan du få bättre uppfattning om du vill komma in på just den här skolan. Sedan kan du innan Omvalsperioden slutar, lägga in ansökan till årskurs 1 på flera av gymnasieskolorna som erbjuder Ekonomiprogrammet; att du söker till år1 påverkar inte varken dina nuvarande studier eller möjlighet att byta direkt in i årskurs2.
    I vilket fall, råder vi dig att göra ditt bästa under resten av läsåret och försöka få så många och så höga betyg du kan i alla kurser du läser nu.

    Vänligen och Lycka till!
    Julia syv