K
    Hej!
    Jag har valt ek/ek till gymnasiet men jag har blivit lite osäker nu. Jag vet att man kan ändra nu i nian, men om jag inte gör det, kan jag göra det senare när jag går på gymnasiet, i så fall kan man byta i anda året också??

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    att byta gymnasieprogram eller inriktning inom samma program,när man väl går på gymansiet - är inte elevens rättighet. Dock ibland har man tur och kan byta.
    Det är rektor på den utbildningen dit man vill byta, som fattar beslut. Rektor kan fatta ett positivt beslut och ta in en ny elev om ledig plats finns.
    Finns det inga lediga platser, kan man i så fall inte byta. Läs gärna också info på gymnasieguiden.se/informeras/att-byta