Vägledare SYV

    Hej Camilla,

    enligt Skolverket är det frivilligt att på grundskolan läsa moderna språk. Då måste eleven välja bort det, i samråd med vårdnadshavare pga eleven inte är myndig än.  På skolan är det Rektorn som är ytterst ansvarig; så om läraren "nekar", vänder man sig till rektorn.

    Du har rätt att det finns fördelar pga extra betygspoäng inför gymnasieval (med godkänt betyg i moderna språk/språkval - får eleven + 10 extra betygspoäng; och har hen högre betyg i mod.språk, får hen ännu fler betygspoäng, upp till + 20).
    Sedan är det så att på vissa gymnasieprogram: Samhällsvet., Naturvet., Ekonomi och Humanistiska. Så, vill man gå ett av de programmen, blir man tvungen att på gymnasiet läsa moderna språk (och det kan bli tufft att börja med ett nytt språk när man samtidigt börjar i en helt ny skolform, Gymnasiet).

    Men annars, så kan eleven klara sig utan att läsa moderna språk...
    Elever som har ett annat modersmål, än svenska, kan på de gymnasieprogram där mod.språk är Obligatoriska, läsa sitt modersmål i stället, men Modersmålskurserna ger inte meritpoäng.