Helena
    Hejsan!!

    Jag går just nu första året på IB-linjen men jag trivs inte alls bra där och vill verkligen byta eftersom eng undervisningen är för mycket för mig.

    Jag vill då byta till ekonomi-juridik men just nu så är alla ekonomi-juridik program fulla på många olika skolor och jag måste därför stå i kö till dem. Men däremot så har jag fått gått på en prova på dag på ett gramnasium som tyvärr inte har ekonomi-programmet, men de har samsam istället, och så som det ser ut just nu tror jag att jag de har plats till mig om jag är intresserad av att byta till dom.

    Men min fråga just nu är om jag borde byta direkt till samsam på den skolan jag provade på, och sedan stå i kö till ekonomi-juridiken på andra skolor medans för att senare byta till ekonomi-juridiken. Eller kommer jag att få gå om ett helt år om jag kanske byter till ekonomi-linjen om ett år?? För det vill jag verkligen, verkligen inte göra alls!!

    För är inte ek-jur och samsam linjerna ganska så lika det första året eftersom man inte göra några individuella val eller väljer andra kurser o inriktningar förrens på den andra året?? Eller har jag helt fel?

    Jag vill liksom veta om det är smartare att först nu för tillfället byta till en samsam linje för bättre chanser att komma in på ekonomi-linjen senare, eller är det större chans att få byta till ekonomi om jag går kvar på IB-programmet....? Men egentligen vill jag då inte gå kvar på IB då jag känner att jag inte hänger med på lektionerna och blir inte alls motiverad till att fortsätta där.

    Snälla hjälp mig!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej HeIena,

    så som du beskriver situationen, så skuIIe jag råda dig att byta tiII Sam-sam. Du försämrar inte dina chanser att komma in på Ekonomi-juridik, om du byter nu. Och du har rätt att EK och SA är ganska Iika och det är inte aIIs omöjIigt att byta innan åk2, från SA tiII EK också (utan att behöva gå om åk1).

    Så mitt råd tiII dig är att byta tiII SA nu, så snart som möjIigt i så faII, för att inte behöva Iäsa ikapp aIIt för mycket.

    Jag ger dig bara ett råd. Jag bestämmer inte. Prata med dina föräIdrar också.

    Bästa häIsningar & Iycka tiII!

    Peter SYV