Ida
    Hej!
    Jag går andra året på samhällslinjen. Ungefär 70% av hela ettan mådde jag dåligt över mitt gymnasieval, trivdes inte i klassen, hela dagarna gick ut på att känna ångest pga skolan. Men jag gjorde ingenting åt saken även fast jag hela tiden tänkte på att byta klass/skola. Allt det här negativa påverkade såklart mitt skolarbete också.
    Till våren i ettan blev saker och ting bättre för mig, jag kände att jag trivdes mycket mer & allt blev enklare, även fast det fanns stunder då det dåliga kom tillbaka.
    Nu när jag har gått 1 månad i 2an känner jag att jag fortfarande inte trivs 100% då jag är med ett kompisgäng som jag inte gillar så mycket & det känns som att vi är utanför i klassen (men det går att uthärda)
    Jag tänker ofta på en speciell skola som jag känner passar mig så mycket bättre & det finns även en samlinje på den skolan. När jag tänker på den skolan känns det som att om jag inte går där kommer jag göra ett misstag som jag kommer ångra länge.
    Min fråga är om jag ska gå kvar i min skola eller om jag ska prata med min syv & fråga om jag kan byta skola? Jag är så kluven & snart är det försent att byta också.
    Tack på förhand!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    det är Rektor på den "mottagande skolan" som fattar beslut i detta fallet. Din SYV kan inte bestämma om du kan bli antagen till en annan skola...
    Första fråga är Om det finns ledig plats på den skolan där du vill gå.
    Sedan - om ledig plats finns - kan rektor på den nya skolan fatta beslut om att ta in dig (eller tyvärr att inte ta in dig).
    Genom att fråga om ledig plats finns på en annan skola - förlorar du inget, över huvudet taget. Och även om den nya skolan svarar att de kan ta in dig, kan du ändå backa ur och stanna där du läser nu.

    Så - mitt råd är att du frågar på den andra skolan. Skulle du få svar att ingen ledig plats finns på den andra skolan, kan du i så fall inte byta. Om du får svar att plats finns - brukar rektor vilja träffa en elev som önskar byta och fråga vad är anledningen till att hen vill byta... Rektor på den mottagande skolan har rätt att neka ta in en elev, ex. pga studieplaner inte stämmer så väl överens... eller pga lärare kanske tycker det är för sent att "hoppa in" - "mitt i läsåret".
    Allt som oftast är det lättare att byta skola Mellan årskurserna (dvs under sommarlovet). Men vi håller tummarna för att du får ett positivt svar och för att allt löser sig för dig!
    Lycka till!
    ANNA