Jasmine
    Jag kommer efter sommaren börja på det naturvetenskapliga programmet inriktning natur och jag avskyr verkligen idrott. Får man byta ut idrott och hälsa 1 mot annan kurs som motsvarar samma poäng/lika många poäng? Om det går för skolan självklart.
    • SYV-besökare : https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ava-gymnasium har tester till IB den 28 mars kl.9-15; du kan kontakta deras SYV för att anmäla dig. Så kan det också vara på andra IB-gymnasieskolor, att trots att man ej sökt till IB under Valpreioden, så kan man faktiskt komma och göra testerna och intervjuerna i alla fall; tipset är därför att du kontaktar SYV-ar på IB-skolorna, dit du vill söka! och Lycka till! Vi håller tummarna för dig! :)

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jasmine,

    Idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs på alla nationella svenska gymnasieprogram och kan inte bytas ut.

    Kika på IB-programmet, det internationella programmet med undervisningsspråk Engelska; de har inte idrott på samma sätt; där måste man göra någon fysisk aktivitet, men inte på samma sätt som idrottskurser är på de nationella svenska program. Men ska du gå naturvetenskapsprogrammet, blir du tyvärr tvungen att läsa Idrott och hälsa 1 och betyg i den kursen är det obligatorisk att ha i examensbeviset från gymnasieskola. Däremot läser man inte idrott på komvux.
    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Tack, då vet jag.
    • : Undrar bara om det är försent att göra ansökningar till IB-programmet? Alltså om det går att ändra till detta program istället för natur under omvalsperioden om jag ej har haft med det nu på de preliminära ansökningarna, för de brukar väl ha test i matte och engelska om jag har förstått rätt?
    • Anna : Vi ska undersöka saken och återkommer.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, jag har också ett förslag - kika på Korrespondensgymnasiet>>>, utbildnignar på distans; där finns det inte några Idrotts-lektioner i traditionell mening, utan man gör mycket på egen hand och rapporterar om det + vissa uppgifter gör man när man besöker Korr några ggr om året.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hej igen, vi har nu fått svar - var god läs nedan:

               "Det går bra att lägga in IB på SSHL under omvalsperioden.
    SSHL erbjuder ytterligare testtillfälle i samband med omvalet.

    För att säkerställa att SSHL  inte missar att Du  lagt till IB under omvalet kan Du  mejla [email protected] under omvalsperioden och berätta att hon lägger till IB på SSHL.

    Vänliga Hälsningar SSHL >>".

    Hej igen, ännu ett svar; var god läs nedan:

    "Alla gymnasieskolor i Stockholms län som är kopplade till gyantagnignen och som har gymnasieprogram har omvalsperiod.
    Tänk på att eleven bör ligga på 290 poäng.
    Kallelse till ISSR >>> sista prov för dem som söker IB-programmet den 22/5 skickas till den sökandes hemadress som ligger inne i Gymnasieantagnignen på hennes konto. Kallelsen skickas efter det att andra omgången stängts i maj.
    Med vänlig hälsning
    ISSR admissions."

    Hej igen, även >> Internationella Engelska gymnasiet Södermalm hälsar att det är fullt möjligt att söka till IB-programmet under Omvalsperioden, även om du inte tidigare hade IB-programmet bland dina alternativ.
    Kika gärna på www.gymnasieguiden.se/gymnasium/internationella-engelska-gymnasiet-sodermalm-iegs