Wilma

    Hej! Jag började i torsdags på Blackebergsgymnasium vilket var mitt första val, men jag trivs verkligen inte då min klass redan är väldigt grupperad och nästan alla kände varandra från början. Eftersom jag inte alls trivs så vill jag byta gymnasium till Anna Whitlocks, men står inte på reserv där då ja kom in på första valet, jag har ungefär 30 poäng mer i merit än det man behöver för att komma in där, men måste man stå i reservplats för att komma in? För man måste väll kunna byta gymnasium om man inte trivs även om man kom in på sitt första val?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    prata gärna med kurator på din skola.
    Vänd dig också till gymnasieantagningen i Storstockholm. Om det finns någon ledig plats på anna-whitlocks-gymnasium kan tyvärr inte vi här på Fråga SYV svara på; dessutom ändras situationen med lediga platser snabbt; t.ex om du lämnar din plats på den skolan du är antagen på idag, kommer en ledig plats uppstå...
    Att du har höga betyg är bra, men även om du har högre betyg från grundskolan en en del elever som nu är antagna till anna-whitlocks-gymnasium så kan man ju inte "sparka ut" någon för att befria en plats åt dig.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej det förstår jag såklart, men min fråga egentligen är bara om de i min situation går att komma in på Anna whitlocks gymnasium om de nu skulle ha en ledig plats även om ja inte står på reserv, eftersom ja kom in på första valet så har ja ju ingen reserv!
    • Anna : Om det finns elever i Reserv till Anna Whtilocks, då kan de ju inte ha någon ledig plats: varje ledig plats som uppstår erbjuds direkt till en elev från RESERV. "Ledig plats" är det när alla som vill komma in, kom in och det finns möjlighet att ta in flera... Elever som sökte i tid, även om de har lägre betyg, prioriteras. Det måste man göra, för att annars - vad är då anledning att ha "dead-lines" och "sista ansökningsdag"; då kan alla önska komma in och byta när som... det blir kaos. Prata med kuratorn. Om kuratorn bedömer att du har en "stark" anledning till att byta, finns det möjlighet att åberopa "särskilda skäl" och då blir du högt prioriterad.